در پی امضای قرارداد دو میلیارد دلاری ایران و چین رسانه‌های خبری بیش از هرچیز به زمان امضای این قرارداد و در شرایط تشدید تحریم‌های آمریکا توجه کرده‌اند.

در میان رسانه‌های گروهی بین‌المللی، روزنامه تایمز‌مالی در خبری از این قرارداد آن را اخطاری به شرکت‌های غربی دانسته و نوشته است، امضای این قرارداد این پیام را به شرکت‌های غربی داد که اگر سیاست‌های تحریم آمریکا را دنبال کنند فرصت حضور در قرارداد‌های پر‌سود نفتی ایران را از دست می‌دهند.

روزنامه واشنگتن‌پست چاپ آمریکا نیز در گزارشی در این زمینه با نقل گزارش‌های خبری رسانه‌های داخلی، از تأثیر گزارش منابع امنیتی آمریکایی بر کاهش مخاطره شرکت سینوپک چین سخن گفته و تأکید کرده که با وجود تداوم فشارهای آمریکا این شرکت در این طرح مشارکت کرده است.

جوبای شو  - مدیر شرکت سینوپک بین‌الملل - پس از امضای قرارداد دو میلیارددلاری طرح توسعه میدان نفتی یاد‌آوران اعلام کرد: اگر تحت‌تأثیر فشار آمریکا بودیم در این مراسم شرکت نمی‌کردیم.

امضای دو قرارداد دیگر

غلامحسین نوذری- وزیرنفت- نیز پس از امضای این قرارداد با تأکید بر اینکه مذاکرات برای فروش گاز مایع طبیعی با توجه به افزایش متقاضیان خرید گاز از ایران در چارچوب جداگانه‌ای ادامه می‌یابد، قطع ارتباط قرارداد اخیر با مذاکرات خرید گاز مایع از سوی چین را ناشی از تحولات بازار گاز دانست.

وی در عین حال از تمایل فراوان برای مشارکت در طرح‌های نفتی کشور سخن گفت و اعلام کرد در ماه گذشته دو قرارداد مهم توسعه بخش بالا‌دستی نفت نیز به ارزش معادل دو میلیارد دلار با طرف‌های خارجی امضا شده است. وی جزئیات این قراردادها را اعلام نکرد.

کد خبر 38818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز